Årets digitala ledare

Delas ut av

Förändringsprocesser innebär alltid både utmaningar och möjligheter för en verksamhet. Men i dessa processer utmärker sig också gott ledarskap särskilt tydligt. Digitaliseringen är ett faktum och något som påverkar alla branscher. Vi på Poolia vill därför lyfta och hylla de chefer som lyckats med sin digitala förändringsresa och också stötta de som står inför det.

Priset kommer att gå till en chef och ledare, verksam i Jönköpings Län, som under 2018 har lanserat och förverkligat en digital förändringsresa inom sin verksamhet. En modig chef som har vågat utmana sig själv, sin chef och sina medarbetare genom att digitalisera och utveckla arbetssätt, processer eller tankesätt.

De nominerade:

Magnus Kroon, VD

Elkedjan

”Magnus Kroon, Elkedjan, har arbetat med utveckling och innovativa lösningar på ett enkelt sätt. Magnus ser saker ur ett verksamhetsperspektiv och betraktar just digitaliseringen som ett bra verktyg för att förenkla och effektivisera flöden och processer. Genom en tydlig vilja att utveckla och digitalisera sin organisation har företaget nu skapat en tydlig plattform i form av ett intranät i app-form. Detta har resulterat i att informationen når ut till alla 2000 medlemmar på ett effektivt och engagerande sätt.”

Helena Liliefelt, Accounts Payable & Receivable manager

Husqvarna AB

”Helena Liliefelt, Husqvarna AB, är en inspiratör som varit drivande i att hitta en digital touch på administrativa processer, något hon har åstadkommit genom att balansera inspiration och hopp med realism. Under två års tid har hon sonderat terrängen för att sedan bygga ett business case tillsammans med sina kollegor. Hon har inspirerat och jobbat med change management och lagt grunden för att tillsammans lyfta arbetsplatsen digitalt. Helena är en av de drivande krafterna bakom den digitaliseringsresa inom Finance som Husqvarna påbörjat under 2018.”

Camilla Danielsson, VD

Qnister

”2018 var året då ett nybildat Jönköpingsföretag såg till att digitaliseringen av en konservativ bransch tog fart. Bolaget ökade snabbt och gått från 0 till 300 kunder sedan starten. Från produktutveckling till lansering av helt nytt nationellt varumärke på mindre än ett år under ledning av VD Camilla Danielsson. Att etablera ett bolag med en digital produkt som utmanar den traditionella juristrollen på en omogen marknad kräver mod, nytänkande och ett kommunikativt ledarskap. Camilla Danielsson är en sann ledare som inte bara bestämmer, utan får sina anställda att vilja följa henne. Målet är att digitalisera hela den juridiska branschen och hon har börjat med GDPR, men mer är på väg. Resan har bara börjat!”

Vem blir årets digitala ledare?

Följ galan på sociala medier!
Stäng meny